Gazetki promocyjne – największy motor marketingowy sieci handlowych

gazetki promocyjne sieci handlowych

Do niedawna ich miejscem były wycieraczki pod drzwiami, dziś zazwyczaj znajdujemy je w skrzynkach pocztowych, przy kasach oraz przy wyjściu ze sklepu. Mowa oczywiście o gazetkach promocyjnych!

Z pewnością każdy z nas chociaż kilka razy przeglądał kolorową „lekturę” z marketu. Bez względu czy robiliście to z nudów, z ciekawości to zawsze choć jeden produkt z promocji przyciągnął uwagę. Pomimo wielu nowych form reklamy, gazetki promocyjne są wciąż skutecznym i popularnym narzędziem wspierania sprzedaży wśród klientów.

Mogłoby się wydawać, że najchętniej sięgają po nie osoby w średnim wieku i osoby starsze. Nic bardziej mylnego. Wśród czytelników są jest również wiele osób młodszych w grupie wiekowej 18 – 24 lata. Znikające gazetki promocyjne ze stojaków w danych placówkach również są dowodem na niesłabnące zainteresowanie ze strony klientów.

Na rynku prawie każda z sieci handlowych wykorzystuje ten rodzaj komunikacji. Różnice pomiędzy nimi można zauważyć w strategii. Ważnym aspektem jest sposób dystrybucji, gdzie występuje podział na rozmiar sieci oraz poziom jej wydatków przeznaczany na komunikację marketingową. Warto wziąć pod lupę Biedronkę i Lidl, które nie prowadzą tzw. „masówki” dystrybucji od drzwi do drzwi. Pomimo tego, że gazetki Biedronki z promocjami nie prowadzą systematycznej dystrybucji door-to-door, są najbardziej rozchwytywanym tytułem. Równie dużą popularnością cieszą się ulotki z Kauflandu, Tesco czy Pepco.

Ulotki promocyjne głównym narzędziem marketingu wielkich sieci handlowych

Pomimo tego, że część sieci handlowych w Polsce zmniejsza nakłady, dla większości jest to nadal jedno z najważniejszych narzędzi marketingu.

Papierowe gazetki niosą za sobą wiele zalet. Przede wszystkim generują bardzo duże zasięgi, jeśli jest odpowiednio prowadzona dystrybucja oraz ich ekspozycja w wielu placówkach. To wywiera niemały wpływ na konwersję.

Ulotki to także eksponowanie różnorodnych produktów w jednym miejscu, takiej możliwości nie dają inne kanały komunikacyjne takiej jak np. TV lub radio. Ponadto docierają do osób, które nie korzystają z Internetu, czyli w dużej mierze w najstarszą i jednocześnie jedną z najliczniejszych grup wiekowych.

wyższość digital marketingu nad tradycyjnymi gazetkami promocyjnymi

Wyższość digital marketingu nad dystrybucją gazetek promocyjnych

Jednak są też wady tego narzędzia, którego największą są koszty stałej dystrybucji. Opcje targetowania, liczba zaangażowanych osób w produkcję i dystrybucję, a także mierzenie jej efektu jest znacznie trudniejszym procesem niż analogiczne procesy prowadzone w sieci. Ilość pracy nad dystrybucją ulotek promocyjnych niesie za sobą szereg zadań, które są czasochłonne i nie kończą się na zaangażowaniu jednej osoby.

Ważnym aspektem są działania konkurencji, a jak wiadomo ona nigdy nie śpi. W tym celu należy regularnie przeprowadzać kontrole i audyty wewnętrzne, a także zewnętrzne. Te kwestie warto zlecić wyspecjalizowanym firmom z doświadczeniem. Nie monitorując konkurencji, możemy spodziewać się znacznego pogorszenia efektywności. Pomimo wielu niedogodności związanych z dystrybucją typu door-to-door jest to nadal najlepszy sposób dotarcia do klientów.

Gazetki promocyjne – największy motor marketingowy sieci handlowych
5 (100%) 3 votes